Pisco y anticucho

24 juli 2016 - Lima, Peru

23/07/16
Om 11.00 uur startte er een Free Walking Tour door Downtown Lima. Het verzamelpunt was in Miraflores, de wijk waar ik verblijf. Voordat we met de bus naar het centrum vertrokken, stopten we bij Cervecería Barbarian voor een lokaal gebrouwen donker bier. Het smaakte verassend goed, zelfs op dit tijdstip. De gids leidde ons rond in het centrum en vertelde o.a. over de Inca's, Spanjaarden, de kathedralen, heiligen en typische Peruaanse gewoonten. Zo vieren de Peruanen op 4 november Día del Soldado, waarbij ze feesten bij het graf van hun voorouders en er bier over schenken, zodat ook zij 'mee kunnen drinken'. Een traditie die afstamt van de Inca's. De drie uur durende toer werd ook weer afgesloten met drank. In dit geval 4 (halve) shotjes, met als belangrijkste de Pisco, dé drank van Peru.
Tot nu toe lijkt het alleen maar over drank te gaan, maar dat valt wel mee. Tijdens de rondleiding heb ik een aantal andere reizigers leren kennen. Uiteindelijk ben ik met een Noorse en een Serviër de stad verder gaan verkennen. We bezochten de catacomben van de San Francisco Kathedraal, waar ruim 25.000 lichamen liggen. Overal langs de paden lagen beenderen, en uiteindelijk één grote put van 10 meter breed en 10 meter diep vol met botten en doodshoofden.
Eenmaal buiten besloten we wat eten te gaan halen. Allerlei kraampjes stonden naast elkaar waar de koks aan het bakken waren. Ons oog viel op een donker stuk vlees: Anticucho, oftewel koeienhart. Het was erg lekker! We kregen er meer vlees bij en de twee anderen gokten dat dit nier of lever was. Het was in ieder geval een vreemde textuur en ook niet super lekker. Die laat ik wel staan de volgende keer.

1. Alejandrina Bongers-James:
    24 juli 2016
    Veel plezier en succes.
  2. Yolanda:
    24 juli 2016
    Pas goed op jezelf. Stoer hoor!
  3. Marianna:
    25 juli 2016
    Lekker zeg...;( eerst botten en doodshoofden kijken.....en de reactie daarna is " kom we gaan eens eten.....!!!
    Leuke verslag..)) hopelijk krijgen we nog veel meer
    SO far....but yet SO close.....!
  4. Paul:
    25 juli 2016
    Wat een avontuur, in je eentje in Peru. Leuk dat je al direct reisgenoten ontmoet hebt. Was de keuze voor het koeienhart unaniem. Je vader en ik hebben ooit de volgorde omgedraaid: op onze trektocht door de Bourgogne aten we per abuis ingewanden en die smaak hebben we toen met heel wat bier weggespoeld. Heel fijne reis verder, take care en we volgen je.
  5. Cecilia:
    30 juli 2016
    Ik merk dat je aan het genieten bent ga zo door